 |
MEDIATION & ONDERWIJS
|
|
|
|
MEDIATION
BIEDT KANSEN |
|
Met name in de onderwijssector zijn de toepassingsmogelijkheden
gevarieerd.
Niet alleen bij conflicten die zich op organisatieniveau afspelen,
maar ook bij conflicten tussen leerlingen onderling is
een bepaalde vorm van mediation inzetbaar.
Leerlingen blijken heel goed in staat te doorgronden
wat er bij medeleerlingen speelt zodra er sprake is van
onderlinge conflicten.
Het is daarom dat het loont om leerlingen mediationvaardigheden
bij te brengen om een rol te spelen bij het oplossen
van conflicten tussen leerlingen. Deze vorm van mediation
wordt met de Engelse term "peer mediation"
(leerlingbemiddeling) aangeduid. |
|
|
|
Hieronder meer informatie over beide
mediation-toepassingen |
|
|
|
|
|
* * * * * * *
* * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * *
* * * * * * *
|
|
|
|
|
|
MEDIATION & DE ONDERWIJS-ORGANISATIE |
|
Het onderwijsveld is breed. Het kenmerkt
zich door een veelheid aan onderwijsinstellingen van
primair (basis)onderwijs tot en met universitair onderwijs
en daaromheen onderwijsondersteunende
instellingen en adviesdiensten. |
|
|
|
Externe factoren
De overheid legt een zware druk op onderwijsinstellingen
door elkaar snel opvolgende onderwijsinhoudelijke vernieuwingen,
veel regelgeving en financieel-economische maatregelen.
Daarbij gevoegd een nijpend tekort aan docenten, een
toenemend aantal klachten over de kwaliteit van het onderwijs
in Nederland en een groeiende assertiviteit van leerlingen,
ouders en studenten.
Het resultaat is evenzoveel stressfactoren voor management
en medewerkers. Dit blijft niet zonder gevolgen en maakt
het onderwijsveld gevoelig voor conflicten. |
|
|
|
Ziekteverzuim
Conflicten in de werksituatie leiden tot spanningen en
problemen op het werk en zijn ook in de onderwijssector
bekende veroorzakers van een hoog ziekteverzuim. Achter
een hoog ziekteverzuim gaan veelal persoonlijke drama’s
schuil.
Tegelijkertijd leidt een hoog ziekteverzuim voor de organisatie
tot hoge kosten.
Voorkomen is beter dan genezen. Maar vaak herkent men
de eigen problematiek te laat en ontstaat een conflictsituatie
waaruit men geen weg meer vindt omdat men de oplossing,
gedragsverandering, op het bordje van de ander legt.
De communicatie is dusdanig verstoord dat men elkaar
niet meer verstaat. |
|
|
|
Herstellen van de
balans
Conflicten kunnen zich voordoen op allerlei niveaus als
samenwerkings-conflicten tussen personen of instellingen
en/of arbeidsconflicten.
Overal waar conflicten zijn is de keuze voor mediation
de juiste weg voor
het oplossen van conflicten op een manier die rekening
houdt met de gerechtvaardigde belangen van ieder der
conflictpartijen. |
|
|
|
Het belang van tijdige
mediation
Veel persoonlijk leed en ook hoge kosten kunnen worden
bespaard.
Mediation is inzetbaar bij samenwerkingsproblemen ter
voorkoming van ziekteverzuim en situationele arbeidsongeschiktheid,
evenals bij reïntegratieprocessen en klachtenprocedures.
Met de mediator als onafhankelijke en onpartijdige procesbegeleider
wordt
de communicatie tussen partijen hersteld, waarna partijen
samen werken
aan een oplossing voor het werkelijke probleem.
Bijkomend voordeel van probleemoplossing door Mediation
is de voorbeeldwerking die ervan uitgaat naar leerlingen
en studenten.
Voor conflicten tussen leerlingen en/of studenten onderling
is een aange-
paste vorm van mediation ontwikkeld, de "leerlingbemiddeling
(peer mediation)".
De ervaringen hiermee opgedaan zijn zeer positief en
dienen de betreffende leerlingen en studenten tot leidraad
in hun verdere leven. |
|
|
|
* * * * * * *
* * * * * * * * *
* * * * * * * *
* * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * *
|
|
|
|
|
|
LEERLINGBEMIDDELING
/ PEER MEDIATION |
|
|
|
EEN VEILIGE SCHOOL! |
|
Naast pestbeleid en goede regels kan bemiddeling door
leraren en/of leerlingen een wezenlijke bijdrage leveren
aan een emotioneel veilig schoolklimaat, vooral door
de preventieve werking.
Leerlingbemiddelaars, de leerlingen die een conflict
hebben, maar ook
de klasgenoten leren van het conflict als het lukt een
oplossing te vinden
zodanig dat beide partijen het gevoel hebben te winnen.
Dit is een leer- en levenservaring van grote waarde. |
|
|
|
WAT, WAAROM, HOE EN WIE? |
|
|
|
WAT?
De termen leerlingbemiddeling en peer mediation worden
in de praktijk door elkaar gebruikt om hetzelfde, te
weten “leerlingbemiddeling”, aan te duiden.
WAAROM?
Actie is wrijving:
Overal waar mensen samenkomen, samenleven en samenwerken
is er actie en zal er altijd sprake zijn van wrijving.
Ongeacht of het gaat om volwassenen of kinderen.
Lang niet altijd leidt wrijving tot conflictsituaties,
maar als dat wel zo is dan is snel en goed oplossen geboden
om escalatie te voorkomen.
Ruzies:
Ruzies op school tussen leerlingen, pesten, vechten,
het zijn helaas geen uitzonderlijke situaties op school.
Het kan gaan om gestolen of beschadigde spullen, afgepakte
vriendjes of baantjes, over schelden, kleineren of over
bijvoorbeeld uitsluiten.
Bij ruzies over zulke zaken is leerlingbemiddeling bij
uitstek geschikt.
Vooral om te voorkomen dat individuele conflicten escaleren
tot groeps-conflicten.
Psychische schade, sociale problemen en geweld zijn vaak
het gevolg.
Soms blijkt veel later pas wat eigenlijk de consequenties
hiervan zijn. |
|
|
|
HOE?
Omgang met conflicten:
Conflicten kunnen daarom het beste in een zo vroeg mogelijk
stadium
worden opgelost. Dat vraagt van iedereen in school een
alerte houding
en zekere vaardigheden. Die kun je leren en oefenen,
in de klas en in het team. Om conflicten te leren hanteren
zijn er meerdere methodes en toepassings mogelijkheden. |
|
|
|
WIE?
Het is van belang de relatie te herstellen in een sfeer
waarbij weer ruimte ontstaat om elkaar te respecteren.
Zó worden leerlingen weer eigenaar
van hun probleem.
Het versterkt hun gevoel van eigenwaarde, ze merken dat
ze erbij horen
en ervaren dat ze grip krijgen op veranderingen in hun
omgeving. |
|
|
|
WIE KUNNEN BEMIDDELAAR
ZIJN?
Een kwestie van kiezen
In het Voortgezet Onderwijs is de keuze óf om
eerst alle leerlingen en de mentor de basisvaardigheden
aan te leren óf om enkele, door
mede-leerlingen gekozen, leerlingen tot leerlingbemiddelaar
op te leiden.
In beide gevallen is van belang dat het project wordt
gedragen door leraren èn leerlingen!
Coördinator
Verder is het een vereiste dat de school bereid is te
investeren in een coördinator die tijd heeft voor
dit project. |
|
|
|
* * * * * * *
* * * * * * * * *
* * * * * * * *
* * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * *
|
|
|